Nieuws

Geen tekst, geen verhaal. Alleen poppen en props. BetweenTwoHands maakt theater op de vierkante centimeter. Met een neptong en een wandelende darm.

Gepost op 4 apr 2016 om 14:57 door Liedewij Loorbach

Poppetjes, potloodlengte, hangen met visdraad aan een plafond van plexiglas, hulpeloos. Een tong van schuimig materiaal, zo lang als een arm, ligt op een stoel. “Gisteren zijn we twee uur bezig geweest om een mooie manier te vinden waarop de darm en de pop elkaar ontmoeten,” zegt Erin Tjin A Ton.
We spreken de makers van de voorstelling Duodenum tijdens hun laatste voorbereidingen.

Kunstenaars Tjin A Ton en Gosia Kaczmarek, samen BetweenTwoHands, werken al bijna een jaar aan hun nieuwe voorstelling Duodenum. Er zit geen tekst in, geen verhaal. Ze maken bewegende kunst, sferen en beelden. Veertig minuten lang zit het publiek rond een dijhoog kastje waaruit steeds andere prachtige miniatuurtjes komen. Eureka, een pop van plastic hoofd en wat stokken, is net zo groot als Kaczmarek en zit aan haar vast gekleefd. Het is Eureka die in het kleine kastje zijn experimenten uitvoert met de hulpeloos hangende poppetjes. Onderwerp van de voorstelling: maakbaarheid, experiment en hoe mensen en objecten elkaar beïnvloeden. Kaczmarek: ‘eigenlijk kijkt het publiek naar onderzoek in een laboratorium’. Een onderzoek dat alle kanten opzwalkt en geen duidelijke uitkomst in het vizier heeft.

Zowel Tjin A Ton als Kaczmarek studeerde af aan de Rietveld Academie. “Het grootste verschil tussen wat wij nu doen, en beeldende kunst, is tijdsverloop,” zegt Tjin A Ton in hun atelier in het ACTA-gebouw, broedplaats in Amsterdam Nieuw-West. “Dus het beeld kan niet alleen liefelijk zijn, of één andere sfeer; de beelden moeten botsen en schuren, er moeten af en toe een grapjes in.” Voor de spanningsbogen en theatraliteit werken ze samen met een regisseur, Anna Verduin. “Ze heeft aan ons wel twee moeilijke poppenspelers, want wij zijn geen acteurs,” zegt Tjin A Ton. “Als zij zegt: ‘pak die pop nu eens boos op’, dan kunnen we daar niet veel mee. Eigenlijk zijn wij meer technici op het podium.”

BetweenTWoHands

Kaczmarek raakte een aantal jaar geleden al verveeld met stilstaand beeld, ze wilde meer interactie met haar publiek en begon installaties te maken. Tjin A Ton maakte in 2013 haar eerste voorstelling, ook met Verduin, en vroeg in 2014 aan Kaczmarek om samen te werken aan een nieuw project. Dat werd The Journal, op Pop Arts te zien als double bill met Duodenum. Een voorstelling over eenzaamheid van 20 minuten die zich afspeelt op 30 bij 40 centimeter. “Het handige was dat alles past in twee dozen, dus we konden er makkelijk mee in de trein en in het vliegtuig. We hebben allebei geen rijbewijs,” zegt Kaczmarek. Ze speelden op allerlei festivals, tot in Noorwegen aan toe. “Iedereen herkende de eenzaamheid, of het nu kinderen van vijf waren, of bejaarden,” zegt Tjin A Ton.

IMG_20160322_165046

Erin Tjin A Ton (links) en Gosia Kaczmarek in hun studio in het ACTA-gebouw in Amsterdam

Duodenum duurt een stuk langer, 40 minuten. “Ik heb een hekel aan voorstellingen waarvan je achteraf denkt: dat had wel een kwartier korter gekund,” lacht Tjin A Ton. “We zijn er heel scherp op, vragen ons steeds af: moet deze scène er wel écht in? Ik denk dat onze kracht is dat je steeds weer iets anders ziet.”

Een maand voor de première zitten ze nóg ledematen te schilderen. Anatomieboeken liggen opengeklapt in de studio. Tjin A Ton schildert een close up van darmflora, gedetailleerd spierweefsel komt nog aan bod. Ook aan het geluid wordt gewerkt. “Een van de twee geluidsjongens zei laatst: jullie voorstelling is zo tactiel, eigenlijk moeten de objecten geluid maken,” zegt Tjin A Ton. Een aantal objecten krijgt nu een eigen geluidseffect. Licht doet de rest. Magische sfeer gegarandeerd.

———————————————————

Op 21 april ga je met je pas naar de double bill DuodenumThe Journal  van BetweenTwoHands in Ostade Amsterdam. De voorstelling is in het kader van Pop Arts. Bekijk hier alle voorstellingen van Pop Arts waar je met je pas naartoe kunt.

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.