Dries Verhoeven is een grootmeester in het gieten van het juiste onderwerp in de juiste vorm. De verhoudingen tussen toeschouwers, performers, realiteit en kunst stelt Verhoeven hierbij op scherp. Zo koos hij in Dear beloved friend, voor een live filmvoorstelling, rechtstreeks gestreamd vanuit Nollywood - het centrum van de Afrikaanse filmindustrie.
Vijf vragen met Dries Verhoeven
Dries Verhoeven is een grootmeester in het gieten van het juiste onderwerp in de juiste vorm. De verhoudingen tussen toeschouwers, performers, realiteit en kunst stelt Verhoeven hierbij op scherp.
Wie ben jij?
Ik ben kunstenaar, theatermaker, echtgenoot, vriend, burgerlijk ongehoorzaam en soms lichtelijk nerveus.
Wat doe je?
Vanochtend las ik dat mijn werken eerder ‘mindfucks' zijn dan theatervoorstellingen. Ik vond dat wel een compliment. Ik zie het theater als een vrijplaats, een per definitie ‘unsafe space’ waar we in contact staan met ons collectieve onbehagen. Mijn eigen ongemak vormt altijd de oorsprong van wat ik maak, ik zoek naar de beste vorm om dat ongemak te benaderen.
Vaak werk ik in de publieke ruimte, regelmatig op locatie. Ik heb een haat/liefde verhouding met theaters, ze zijn me over het algemeen te netjes, te aangeharkt, de condities zijn er te duidelijk omschreven. Het is altijd de kunst om die condities te omzeilen en ze volledig naar onze hand te zetten.
Wat is je favoriete kleur en bloem?
Jongens, wat een vraag! Ik houd van de wilde rozen die elke zomer bij ons in de straat opduiken. Ze belemmeren letterlijk de weg naar de deur, maar ik durf ze ook niet weg te snoeien. Ze zijn de laatste punkers hier in de buurt.
Voor welke fout heb je de meeste tolerantie?
Voor ondoordachte keuzes. Ik denk dat we teveel nadenken over wat we doen en een angst hebben om een verkeerde keuze te maken, om ergens bij iemand in een verkeerd keelgat te schieten. Ik houd van makers die onbelemmerd durven ploegen in de hoofden van een publiek. Beter in het Engels gezegd: I want to shit my pants.
Welk natuurlijk talent had je graag willen hebben?
Geduld. Ik ben ongeduldig als de pest. Voor ‘Dear beloved friend,’ werkte ik twee maanden in Lagos, Nigeria, een stad waar je veel geduld mag hebben. Je staat gerust vier uur per dag in de file, om de haverklap valt de stroom uit. Ik had grote waardering voor de positieve gelatenheid van de mensen in het team.
Ontdek zijn werk
Dear beloved friend,
Kunstenaar en theatermaker Dries Verhoeven maakt voorstellingen die vaak zowel uitdagend als diep menselijk zijn. Mensen die zich ver buiten de muren van ons theater bevinden brengt hij aangrijpend dichtbij. Zo las Verhoeven met groeiend ongemak over een toekomstige Afrikaanse vluchtelingenstroom en de verwachte geboorte-explosie in het werelddeel. Hij ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria - binnenkort de grootste stad ter wereld - in een land dat uit haar voegen barst.
Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar - zoals de toekomst zelf.