Heel veel saxofoons zijn er te horen in deze editie van Festival Dag in de Branding. Dat is te danken aan componist Jan-Peter de Graaff, die als gastcurator het festival mede samenstelde. Het festivalprogramma is samengesteld rond het thema ‘tussen de stad en de zee’ – heel toepasselijk voor de kuststad Den Haag, waar De Graaff aan het conservatorium studeerde.
Dit thema speelt een nadrukkelijke rol in het programma Sonic Panorama van het avontuurlijke ensemble Kluster5. Hierin schilderen gastcurator De Graaff en een handvol van zijn generatiegenoten een akoestisch equivalent van het beroemde Panorama Mesdag. De Gelderse nieuwemuziekspecialisten van orkest de ereprijs – met áltijd twee saxofonisten in hun gelederen – komen een bloemlezing geven uit hun succesvolle concertreeks Aardlek: urgent matters, waarin de prikkelende thema’s en de muziek van onze tijd een verbinding aangaan.
Op zaterdagavond gaat in Amare het nieuwste werk van De Graaff in wereldpremière: het Concerto Metropolitain, met als solisten het Ardemus Saxophone Quartet. De jonge Amsterdammers van Ardemus verkennen samen met het Residentie Orkest de relatie tussen de mens en de ‘betonnen jungle’ van de stad. Het festivalprogramma opent ook met een viertal saxen: het Keuris Saxofoonkwartet viert zijn tienjarige jubileum met het vernuftige en lichtelijk jazzy feestconcert Piece of Cake.
19 oktober
Diverse locaties in Den Haag
Festival Dag in de Branding
- MuziekFestival Dag in de Branding
- MuziekFestival Dag in de Branding
- MuziekFestival Dag in de Branding
Je hebt alle programma's gezien
Meer muziek en theater bij We Are Public
Ook naar Dag in de Branding?
Met een We Are Public-lidmaatschap krijg je toegang tot alle programma's op ons platform.