Nieuws

De hersenspinsels van Das Leben am Haverkamp

Gepost op 28 jul 2020 om 16:09 door We Are Public

De onbevreesde ontwerpers van collectief Das Leben am Haverkamp bevragen en herontdekken het belang en de betekenis van mode in deze tijd. Het collectief bestaat uit Anouk van Klaveren, Christa van der Meer, Dewi Bekker, en Gino Anthonisse. Door zich te verenigen, proberen zij zich los te vechten van categorieën en conventionele verwachtingen. “We creëeren een vrije zone waarin we het belang en betekenis van mode in deze tijd kunnen bevragen en opnieuw mogen uitvinden. Omdat we mensen zijn, en geen merken, mogen we falen, nieuwsgierig zijn en van mening veranderen.” De vier makers nemen je mee in hun wereld vol verbazing, vervreemding en verwondering:  

Quirky Cruise. fotografie: Sanja Marusic, model: Wouter van de Kuijt

Quirky Cruise.  fotografie: Sanja Marusic, model: Varusa Misidjan

Christa van der Meer

“In veel opzichten hebben couture en fast fashion hun verbinding met de praktische wereld verloren. Mensen bezitten meer kleding dan ze kunnen dragen. Ik ga hier niet luchtig mee om, maar wil hier op een humoristische en speelse manier op reflecteren. Door het verbeelden, uit verband trekken en uitvergroten van ‘kleding’ en ‘show’ bevraag ik de rol van kleding en show in onze huidige maatschappij. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Creamy Dream’ waarbij ik enorme kledingstukken presenteerde op metershoge skydancers binnen de context van Amsterdam Fashion Week.”

Candy Canes. Christa van der Meer, 2019

Anouk van Klaveren

“Kleding en voorwerpen waar we ons mee omringen, materialiseren collectieve denkbeelden over wat mooi, goed, normaal en sociaal-wenselijk is. Ik ben geïnteresseerd in hoe deze denkbeelden tot stand komen en hoe deze altijd op de achtergrond aanwezig zijn bij alles wat we doen. De denkbeelden zijn vaak onbewust en vloeibaar: betekenissen en waarde van van voorwerpen kunnen veranderen in de tijd, of per subcultuur. Met o.a. sieraad-achtige objecten, kledingstukken van vleeskleurig leer en het verweven van fictie en non-fictie in mijn werk, maak ik impliciete denkbeelden tastbaar en creëer ik ruimte om ze te bevragen.”

PROJECT 000 008 – ‘The Waiting Costume’. Anouk van Klaveren, 2019

Dewi Bekker

“In mijn werk beweeg ik me rondom de maakbaarheid van visuele identiteit, het alter ego en de representatie daarvan. Het veranderlijke van de gepresenteerde ‘ik’ en onze neiging om deze steeds bij te schaven en zelfs helemaal van tafel te vegen, fascineert me. Ik zoek in mijn werk naar het omslagpunt van ‘mens’ naar ‘ding’: Hoe kan de omslag in visuele identiteit zo groot mogelijk zijn zonder iemand te anonimiseren? Kan een alter ego ook gerepresenteerd worden door een sculptuur?

Hoewel ik in mijn werk nog steeds gebruik maak van referenties naar mode en kleding is materiaal in relatie tot het menselijk lichaam centraal komen te staan. Dit uit zich in kleurrijke totaal-installaties waarin het menselijk lichaam, kleding, objecten en sculpturen een relatie met elkaar aangaan en waarbij materialen/technieken gebruikt worden als siliconen, epoxy, giet-technieken, modelleren en handwerktechnieken.”

Yellow hand, yellow ears. Dewi Bekker.Fotografie: Janne van Gilst, 2019.

Gino Anthonisse

“Met een collage-achtige werkwijze, optische illusies en het combineren van alledaagse onderwerpen en vrije vormen, wil ik verwondering en vervreemding bereiken met mijn werk. De silhouetten van mijn werk Wandâ hebben een sculpturaal karakter, die ik op een catwalk heb gepresenteerd. Dit sculpturale aspect wil ik verder door ontwikkelen, door kleding te maken die niet langer een lichaam nodig heeft en door de toepassing van keramiek en andere modelleer-technieken in mijn werk. Deze komen samen in levensgrote collage-installaties bestaande uit kleding, fotografie en performance”

Can we leave this male posturing bullshit till later? Gino Anthonisse, 2019.

Vier attracties, één kermis

Dit najaar maken Anouk, Christa, Dewi en Gino vier “solo”-tentoonstellingen, waarin eenieders kunstenaarspraktijk centraal staat. Deze worden niet individueel gemaakt, maar door collectieve bijdragen; elke tentoonstelling zal bestaan uit vier werken, waarbij alle leden zich op speelse wijze hebben voorgedaan als één van de leden. De tentoonstellingen vormen op deze manier een intiem portret van de kunstenaars en van hun unieke samenwerking als collectief. Neem een kijkje op hun website voor alle informatie over deze spannende tentoonstellingen, die gaan plaatsvinden in hun gloednieuwe atelier in Den Haag.

In Art We Trust Fund

Deze maand steunen wij Das Leben am Haverkamp met het In Art We Trust-Fund. Lees alles over het werk van het collectief op inartwetrust.nl. Om grensverleggende makers te kunnen blijven steunen, zoeken we 1000 In Art We Trust Founders die samen met ons willen bouwen aan de toekomst van kunst. Wil je helpen? Fund art now! Lees meer over het fonds en sluit je aan.

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.