Blog overzicht
Programma

Female Frame

Gepost op 3 apr 2019 om 17:00 door Basje Boer

Cienefiels en feministen opgelet: het Amsterdamse filmhuis Lab111 vertoont de beste films door en over vrouwen. Oud en nieuw, Europees, Hollywood en Zuid-Amerikaans, allemaal met één ding gemeen: het zijn films van vrouwelijke makers, maar voor iedereen. Waarom dat zo belangrijk is? We vroegen het filmredacteur Basje Boer.

De vrouw in beeld

Mooie meisjes die lief lachen. Hautaine echtgenotes aan de arm van hun man. Bezorgde moeders die het shirtje van hun kind in hun broek stoppen. Soevereine vrouwen die altijd onbereikbaar blijven. De cinema – maar ook de literatuur, het theater, de opera en ga zo maar door – kent een lange geschiedenis van vrouwelijke personages die worden bekeken via de blik van de mannelijke hoofdpersoon, of die alleen bestaansrecht hebben omdat ze zich op de een of andere manier tot een man verhouden. Ze is de-vrouw-van, de-moeder-van, de-beste-vriendin-van. Ze is muze of motief. Ze is passief waar de mannelijke protagonist actief is. Haar dood zet hem aan tot wraak, haar lichaam inspireert hem tot schilderen, haar liefde doet hem een oorlog ontketenen. Ze handelt niet zelf, maar is de reden dat hij handelt.

We hoeven hier niet zwart/wit over te doen: ook vrouwelijke filmmakers brengen wel eens belabberde vrouwelijke personages op het witte doek, net zoals mannelijke filmmakers vaak genoeg prima vrouwenrollen kunnen afleveren. Maar feit is wel dat in 2017 van de honderd best bezochte films in de Verenigde Staten slechts 8 procent door een vrouw was geregisseerd en 10 procent door een vrouw was geschreven. En in films gemaakt door mannen komen vrouwen niet alleen minder voor, maar ze hebben ook minder tekst, dragen minder kleren, gaan minder vaak relaties aan met andere vrouwen en bezigen een ander soort taal dan mannen. (Ja, dit soort onderzoeken worden echt gedaan!)

Een ander geluid

Maar nu het goede nieuws: buiten de grote Hollywoodstudio’s om worden er wel degelijk films over en door interessante vrouwen gemaakt. Deze films zitten vol irritante meisjes en eigengereide vrouwen, falende moeders en ploeterende twintigers. In deze films verhoudt de vrouwelijke hoofdpersoon zich niet alleen tot mannen maar ook tot andere vrouwen. Ze ergert zich aan haar moeder of bekommert zich om haar dochter. Ze danst op de tafels met haar beste vriendin of ze laat zich door haar troosten als ze liefdesverdriet heeft.

Kun je merken dat deze vrouwelijke personages in het leven werden geroepen door vrouwelijke makers? Kun je aan een film zien of deze door een man of door een vrouw werd gemaakt? Op dit soort vragen is niet altijd eenvoudig antwoord te geven, maar dat maakt het niet minder interessant om ze te stellen. Met Female Frame geeft Lab111 je dit voorjaar de kans om eens goed op deze en andere vragen te kauwen. We Are Public zeefde de allerfijnste titels voor je uit de lijst en voegde daar nog een mini-lezing aan toe, door ondergetekende.


Van maart tot en met mei loopt in Lab111 de Female Frame serie. De onderstaande programma’s zijn opgenomen in de selectie van We Are Public:

14 april | Marie Antoinette + mini-lezing Basje Boer | Facebookevent
16 april | We Need to Talk About Kevin
24 april | Daisies
28 april | Un beau soleil intérieur 
30 april | Vagabond
1 mei | Lady Bird 
3 mei | Fish Tank
7 mei | La ciénaga

We Are Public is het nieuwe cultuurlidmaatschap. Samen ontdekken we de meest bijzondere cultuur in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Brabant, Haarlem, Leiden en Delft. Word lid voor € 17 per maand en bezoek ons programma, samengesteld door een bevlogen redactie.

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.