Blog overzicht
Programma

Het Ceylon van Lionel Wendt

Gepost op 13 jul 2017 om 17:07 door We Are Public

Lionel Wendt was pianist, dichter en – vooral – fotograaf. Hij was ook leraar, advocaat en een spil in het culturele leven van Ceylon, dat tegenwoordig Sri Lanka heet. In 1944 overleed hij onverwacht aan een hartaanval, slechts 44 jaar oud. Deze zomer wijdt Huis Marseille een tentoonstelling aan het werk van Wendt, een fotograaf die bijna vergeten was.

Wendt, afkomstig uit een rijke familie en van gemengde komaf, werd in 1900 geboren in Colombo. Na rechten en piano gestudeerd te hebben in Groot-Brittannië keerde hij in de jaren twintig terug naar Ceylon, om zich te wijden aan de kunst. Hij speelde piano en gaf ook pianoles. Hij schreef, onder andere poëzie. En hij fotografeerde.

Wendts onderwerpkeuzen waren uiteenlopend: adembenemende landschapsopnamen, het culturele erfgoed van Ceylon, het alledaagse leven van de lokale bevolking. Maar vooral bijzonder zijn zijn naakten, vaak homo-erotisch van aard; jongens en mannen gepositioneerd in de natuur of in de studio. In een periode en cultuur waarin homoseksualiteit taboe was, gaf Wendt zijn foto’s een zweem van etnografie en academische kunst.

Wendt experimenteerde graag. Hij gebruikte ongebruikelijke technieken en modernistische stijlmiddelen. Ook in de donkere kamer probeerde hij nieuwe technieken uit. Naast het maken van verfijnde brominde- en zilvergelatineafdrukken experimenteerde hij met onder andere fotomontage, dubbeldruk en fotogram. Wendt was niet alleen kunstenaar, maar ook beschermheer van de kunsten. Hij richtte Photographic Society of Ceylon op, en voor de Associated Newspapers of Ceylon runde hij een fotostudio en schreef hij een rubriek over fotografie. In 1938 vond zijn eerste solotentoonstelling plaats, in de Camera Club in Londen. Een tweede expositie volgde twee jaar later, in Colombo.

Na Wendts plotselinge overlijden verbrandde zijn assistent al zijn negatieven. Afdrukken van zijn foto’s waren er nog wel; die lagen te verstoffen in een verlaten huis, om pas in de jaren 90 herontdekt te worden. (NRC Handelsblad beschreef in 1999 hoe een Nederlander hier bij betrokken was.) Inmiddels zijn Wendts foto’s opgenomen in toonaangevende collecties, zoals Tate Modern (Londen) en het Rijksmuseum (Amsterdam). Deze zomer is een indrukwekkende verzameling van zijn afdrukken te zien in Huis Marseille. Basje Boer, redacteur film en fotografie voor We Are Public, zegt over de tentoonstelling Ceylon: “De prachtige, sfeervolle foto’s van Wendt zijn zowel historisch als esthetisch interessant. Je vóelt gewoon de tropische hitte als je zijn werk ziet.

Je kan 11 t/m 16 juli en 15 t/m 20 augustus naar de tentoonstelling Ceylon van Lionel Wendt in Huis Marseille
Lees ook het artikel dat FD over Lionel Wendt schreef

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.