Blog overzicht
Programma

Internet in het theater

Gepost op 3 apr 2017 om 14:38 door David Veneman & John de Weerd

Met EXPLORER / Prometheus ontketend maakte het Rotterdamse collectief Urland een voorstelling die alle genres ontstijgt. Het is internet, maar dan in het theater. Het is projectie, maar levensecht. Een stuk om te ervaren. John de Weerd en David Veneman, beiden onderdeel van de redactie van We Are Public Den Haag, deden precies dat: ze dompelden zich onder in EXPLORER / Prometheus ontketend, John met zijn ervaring in het theater en David als kunstkenner.

Niet iedereen komt regelmatig in een theater. Ik ook niet. Een theaterbezoek vraagt natuurlijk ook wel iets van je. Wat is de dresscode? Hoe laat van tevoren moet je er zijn? En hoe hou je het vol, twee uur met je telefoon op vliegtuigmodus?

Nadat je hebt besloten dat het niets voor jou is om een pak te dragen als je iets leuks wil zien, kom je binnen in een omgeving waar je je geen houding weet te geven. Herkenbaar? Voor mij voelt een theaterbezoek regelmatig zo.

Uiteindelijk valt het natuurlijk allemaal hartstikke mee, maar het is toch een drempel waar je even overheen moet. En dat is slechts de drempel van het theater als plek. Vervolgens kom je binnen in een donkere zaal waar je om de oren gegooid wordt met referenties die je niet snapt, zinsneden die je nooit zelf had verzonnen, en schreeuwende mensen.

Toegegeven, bovenstaande is licht overdreven, maar drama en theater zijn nu eenmaal nauw met elkaar verweven. De kunstvorm is ook al zo oud, ouder dan onze kalender. En ondanks dat de inhoud met de tijd meegroeit, is er weinig aan de vorm veranderd; je kijkt naar mensen die doen alsof. Het Rotterdamse collectief Urland doet met de grootste vanzelfsprekendheid níet aan disciplines.

En juist dát maakt EXPLORER / Prometheus ontketend de moeite waard. We kijken niet alleen naar mensen die iets doen, maar naar een projectie waarop de avatars die zij aansturen te zien zijn. De acteurs dragen van die bolletjespakken die je kent van de behind-the-scenes van grote Hollywoodfilms. Acteur speelt acteur. De techniek; open en bloot. We zien hoe we als publiek voor de gek gehouden worden met high-tech en we horen hoe de muziek live gespeeld wordt. Maar eigenlijk kijken we via een projectie van de werkelijkheid die Urland op ons loslaat naar het verhaal dat ze ons willen vertellen.

Dat is allemaal techniek; daar kan ik heel veel over schrijven, maar dat doet er niet toe. Kom het alsjeblieft zelf ervaren. Het onderliggende idee, het verhaal en de context zijn juist wat dit zo’n ontzettend mooi werk maakt. Een werk ja, ik noem dit geen voorstelling maar een performance in de vorm van een voorstelling (met een verhaal). Als dit in een galerie gepresenteerd zou worden, zou het heel anders overkomen.

De context van dit alles is wat EXPLORER / Prometheus ontketend voor mij persoonlijk zo sterk maakt. Het verhaal is eigenlijk een simpel liefdesverhaal, tussen twee personages die zo uit The Sims zouden kunnen komen. Hij is vrij behoudend en zij zoekt avontuur. Ze zitten vast in hun relatie. Via een serie metaforen neemt Urland ons mee op een reis door de mogelijkheden van het internet zoals we die in de jaren 90 zagen: het is alles en het kan alles worden. De twee personages ontdekken samen wat het betekent om niet langer beperkt te worden door de fysieke ruimte, en ervaren hoe het is om op reis te gaan door een nieuwe wereld vol dingen die ze niet eerder zagen en voelden.

En daarin ligt de kracht van deze productie en dit collectief. Ze zijn jong en leven in een wereld vol media en technologie. En in die wereld denken we niet langer in muziek of film of beeldende kunst of theater. Het ontstijgen van genres, dat zo kenmerkend is voor de tijd waar we in leven, is precies hetgeen waardoor pareltjes als deze het grote publiek moeilijk weten te bereiken. Vandaar deze oproep: gaat dat zien! Theater is niet altijd eng. Soms is het net internet.

Op 4 april ga je met je We Are Public-pas naar EXPLORER / Prometheus ontketend in Theater aan ’t Spui in Den Haag