Nieuws

Hierom zijn we zo trots op onze samenwerking met fotograaf Luke Stephenson

Gepost op 22 nov 2016 om 13:43 door Liedewij Loorbach

De Britse fotograaf Luke Stephenson maakte de vrolijke, rare portretten op onze campagneposters voor cultuuroptimisme. Stephenson is een kunstfotograaf die zich vastbijt in documenteren. Liefst grote verzamelingen. Zo precies mogelijk. Alle cornflakes uit een doos vastleggen bijvoorbeeld, per stuk. In zijn portretten staat hij een beetje chaos toe.

Hoe zet je een cornflake op de foto? Dat is nog zo makkelijk niet. Hoe krijg je dat reliëf er goed op? Het kleurverloop dat erin zit doordat het stukje hier wat dikker is en daar wat dunner? Hoe krijg je het maisschijfje los van de achtergrond? Als je beseft wat voor technische hoogstandjes er bij komen kijken om één cornflake er mooi op te krijgen, weet je dat Stephenson idioot veel uren heeft gestoken in het fotograferen van alle 7122 cornflakes die hij in één verpakking aantrof. 

Leven ordenen
polaroid-big-shot_021Stephenson houdt ervan om de wereld te ordenen. Dat doet hij door verzamelingen vast te leggen. De zeventig portretten die We Are Public gebruikt voor de campagne voor cultuuroptimisme komen uit de serie Pola Roid. De serie bestaat nu uit ongeveer 2500 portretten en de serie groeit nog steeds. Stephenson maakt ze met de Polaroid Big Shot-camera, die alleen eind jaren zeventig werd geproduceerd. Andy Warhol fotografeerde met zo’n camera beroemdheden, die foto’s gebruikte hij daarna weer in veel van zijn screen prints. De camera is van plastic, en om een foto te maken moet er niet alleen film in, maar ook een flash cube, een blokje dat voor het licht zorgt. Film noch flash cubes zijn nog in productie, Stephenson kan nog zo’n duizend portretten maken. “Het is misschien raar, maar na het fotograferen heb ik het gevoel dat ik je ziel bezit,” zegt Stephenson. De mensen op Stephensons foto’s zijn vrienden, familie en soms een onbekende. Van elke foto weet hij nog precies waar hij toen was, hoe hij zich voelde. “De foto’s zijn een soort dagboek voor me. Ik leg ermee vast wie ik ontmoet en daardoor wat ik deed en waar ik was.” Met Pola Roid documenteert hij zo indirect zijn eigen leven.

Verzamelingen
Stephenson heeft een zwak voor verzamelingen, als kind was hij al een verwoede spaarder.  Zo fotografeerde hij de verzameling van Clown Eggs, in bezit van de Clowns International, de oudste vereniging voor clowns wereldwijd. “Ik ben ook altijd gefascineerd door de hoeveelheid tijd die in een goede verzameling zit.”

Softijs
In de zomer van 2013 reed Stephenson drieënhalfduizend mijl langs de Britse kusten om 99 softijsjes van 99 cent te fotografen. “Ik vind het interessant hoe in nagenoeg dezelfde dingen minieme afwijkingen kunnen zitten, bijna altijd veroorzaakt door menselijk handelen.” In het crowdfund-filmpje voor het fotoboek van het project legt Stephenson er zelf meer over uit. 

99x99

Show birds
Tijdens de afgelopen editie van Unseen Photo Fair hing een aantal van Stephensons foto’s uit zijn serie Show Birds. Clean en technisch perfect heeft Stephenson de mooiste show birds van Groot Brittanië vastgelegd. Samen verschenen ze in het fotoboek An Incomplete Dictionary of Show Birds.

LukeStephensonbirds

Luke Stephenson x We Are Public
Uiteindelijk wil Stephenson ook van zijn Pola Roid-serie een fotoboek maken. Het geld dat hij krijgt van We Are Public voor het gebruik van de portretfoto’s stopt hij in de realisatie van dat boek. Tina Farifteh, die de marketing doet van We Are Public, besloot dat Stephensons foto’s precies waren wat de campagne nodig had.
LukeStephensonxWeArePublic
“We waren op zoek naar de personificatie van een cultuuroptimist. Deze portretten van Luke Stephenson zijn serieus met een knipoog en ze stralen creativiteit uit,” zegt Farifteh. “Precies wat wij willen communiceren: wij zoeken mensen die eigenwijs en nieuwsgierig zijn en zin hebben in het leven en de wereld.”
Meer zien van Luke Stephenson? Check zijn website.

 

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.