Nieuws

Durven jullie naar nieuwe makers?

Gepost op 16 jun 2016 om 10:27 door Liedewij Loorbach

Een van onze doelstellingen toen we begonnen: nieuw publiek voor nieuwe makers! En, durven jullie je avond te besteden aan onbekende namen? Compagnietheater, Korzo productiehuis en LIMA vertellen.

Ken je Joeri Dubbe? Nee? Geeft niks, Dubbe is een jonge choreograaf die onder de vleugels van het Haagse dansproductiehuis Korzo de voorstelling Infant maakte. Maar liefst 98 leden van We Are Public maakte het niet uit dat ze de naam niet kenden, ze gingen toch.

“Het was voor de performers een van de mooiste voorstellingen van de tournee,” zegt Marieke van Oosten, hoofd marketing van Korzo. “Ik zat ook in de zaal, en ik had het idee dat het publiek erg verrast was, dat veel van hen niet wisten waar ze naar gingen kijken en dat ze heel open waren. Die houding, dat voelen performers.”

De grote voorstellingen in ons aanbod, Nationale Opera en Ballet, Nederlands Danstheater, Toneelgroep Amsterdam, brengen altijd veel leden op de been. Soms vragen we ons af: doen we genoeg voor de onbekende makers? Als we goed naar de cijfers kijken, zien we: dat lukt heel goed. Al kan het altijd beter.

Het Compagnietheater richt zich specifiek op jonge theatermakers. “We zien het als onze taak om publiek voor hen op de been te brengen,” zegt directeur Jacqueline van Benthem. “Onbekende makers: niemand loopt er voor uit. Zeker nu niet, je ziet dat de afgelopen jaren mensen bewuster moeten kiezen door de crisis. En als ze moeten kiezen, kiezen ze iets bekends: Halina Reijn. De eersten die daar onder lijden zijn de onbekende makers.”

Nobody Home van Daria Bukvic

Nobody Home van Daria Bukvic

Een van de eerste voorstellingen waarin We Are Public en het Compagnietheater samenwerkten was de voorstelling Nobody Home van Daria Bukvic. “Toen heeft We Are Public echt geholpen om het eerste publiek op de been te brengen. Inmiddels is het een hele succesvolle voorstelling, ze toeren nog steeds door het hele land. Maar elke nieuwe maker heeft mond tot mond reclame nodig om dat te bereiken, en dat begint bij mensen in de zaal.”

Van Benthem geeft nog een voorbeeld. Theatermaker Linda Zijl stond met de voorstelling STUK in het Compagnietheater, in de kleine zaal. “Er waren maar drie kaarten verkocht. Normaal gesproken zou je dan cancellen, maar dankzij We Are Public zaten er toch vijftig mensen en was de zaal vol. En iedereen was enthousiast.” Het record aantal We Are Public-leden in de zaal bij het Compagnietheater: 185 bij De Zender.

Korzo kent het probleem van mensen op de been krijgen voor onbekende namen. “Wij werken grotendeels met jonge makers en proberen betrouwbaarheid te creëren door hun namen met Korzo te verbinden. Veel mensen in de regio Den Haag kennen Korzo en houden ons in de gaten. Ons publiek gaat ook naar artiesten die ze nog niet kennen. Vinden ze het goed, dan gaan ze die namen volgen. Maar in andere steden is het voor onze jonge makers toch lastiger,” zegt Van Oosten. “We hebben nu een goede samenwerking met Theater Bellevue, samen presenteren we een paar keer per jaar nieuwe voorstellingen van makers uit ons productiehuis, en zo kunnen we samen een publiek voor hen opbouwen. En dan al die mensen van We Are Public erbij, dat werkt heel goed.”

Rise Up - Guilherme Miotto

Rise Up – Guilherme Miotto

In februari gingen 56 leden naar de Korzo-voorstelling Rise Up van de choreograaf Guilherme Miotto, en vorig jaar waren er 47 leden naar choreograaf Marina Mascarell, ook een productie van Korzo. “Ik ben een van de mensen die heel enthousiast is over We Are Public in Den Haag, wat nu gaat gebeuren,” zegt Van Oosten. “Ik zie dat het een hele goede manier is om cultuurliefhebbers naar nieuwe dingen te sturen.”

Bij LIMA, platform voor mediakunst, zijn ze al blij met tien leden van We Are Public. “Er past bij ons zo’n mannetje of vijftig in,” zegt programmamaker Sanneke Huisman van LIMA. “Wij zijn een kleine speler, hebben meerdere kanalen nodig om publiek te bereiken. We zijn super blij met We Are Public. Het is vaak een kwart van de mensen in de zaal.” Er is ook overlap zegt Sanneke. Een deel van hun eigen publiek is ook lid van We Are Public. Maar het grootste deel van de We Are Public-leden maken via het aanbod kennis met LIMA, dat in hun programma’s vaak werk van nieuwe makers toont.

Het Compagnietheater houdt al rekening met leden van We Are Public bij de programmering. “We zijn nu al bezig met een speciale kerstweek. Dan denken we: wow, dit zou echt heel goed zijn voor We Are Public. Misschien kunnen we jullie redactie ervan overtuigen er een exclusieve dag van maken.”

——————————–

Ook zin om werk van een jonge maker te bekijken? Julie Cafmeyer speelt De Therapie in De Brakke Grond op  zaterdag 18 juni en zondag 19 juni. Choreograaf en danser Hilde Elbers speelt A Manual for Walking in het Ostade theater op vrijdag 24 juni.

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.