PerformanceHolland Festival
Marathon performance waarbij de maker door middel van kwetsbaarheid, de absurditeit van het bestaan wilt begrijpen
Je kunt niet meer reserveren
Over dit programma
Met niets meer dan een eenvoudige schop in zijn handen verplaatst de Canadese kunstenaar Victor Pilon gedurende 12 dagen, 6 dagen per week en 6 uur per dag tonnen zand. De voorstelling wekt een eigen locatiespecifieke soundscape op, met nummers van de uit Montreal afkomstige band Dear Criminals.
Deze performance-marathon is geïnspireerd op het beroemde essay De mythe van Sisyphus van Albert Camus, de Franse ‘filosoof van het absurde’. De straf van Sisyphus, die door de goden wordt veroordeeld om tot in de eeuwigheid een zware steen tegen een steile berg op te duwen, ziet Camus als een metafoor voor het menselijk bestaan. Om door te kunnen gaan met leven, moet je aanvaarden dat het bestaan absurd is.
In een lichamelijke, emotionele en mentale krachttoer nodigt Pilon de toeschouwer uit om getuige te zijn van zijn monotone fysieke strijd en samen na te denken over de essentie van het bestaan. Pilon, beïnvloed door belangrijke mensen uit de performancekunst, zoals Marina Abramović, maakt zijn aanwezigheid tot het centrale onderwerp van de handeling: het verdragen van vermoeidheid en pijn, en tegelijkertijd kwetsbaar blijven.
Meer over Holland Festival
In een lichamelijke, emotionele en mentale krachttoer nodigt Pilon de toeschouwer uit om getuige te zijn van zijn monotone fysieke strijd en samen na te denken over de essentie van het bestaan. Pilon, beïnvloed door belangrijke mensen uit de performancekunst, zoals Marina Abramović, maakt zijn aanwezigheid tot het centrale onderwerp van de handeling: het verdragen van vermoeidheid en pijn, en tegelijkertijd kwetsbaar blijven.
Meer over Holland Festival