Blog overzicht
Achtergrond

Bas Morsch en Leon Caren

Gepost op 8 jul 2014 om 15:01 door We Are Public

Achter het succes van We Are Public schuilen vele gezichten. Van de leden die We Are Public mogelijk maken tot de breinen achter het culturele aanbod in de stad. Onze redactie stellen we je al voor in de serie Ontmoet de redactie. Op deze plek vestigen we de aandacht op alle andere Public Figures.
Vandaag is de beurt aan Leon Caren (r) en Bas Morsch (l): de oprichters van We Are Public. Eerder stonden ze al aan het begin van Subbacultcha! Leon is cultureel antropoloog en Bas is grafisch vormgever. Ze kennen elkaar uit de Amsterdamse muziek scene waar ze beide in veel bands hebben gespeeld, waaronder samen als het duo The Moi Non Plus. Daarnaast zijn ze al jaren actief als concert organisator en bladenmaker, ook al voordat ze Subbacultcha! begonnen. Bas maakte bijvoorbeeld ook het onafhankelijke muziektijdschrift That Dam! Magazine en de Engelstalige cultuurkrant Amsterdam Weekly.

Waarom hebben jullie We Are Public opgericht?
We hebben altijd een heel sterke overtuiging gehad dat er meer publiek is voor vooruitstrevende kunst en cultuur dan vaak wordt gedacht. Vanuit die overtuiging werken we al jaren aan het mobiliseren van zo veel mogelijk publiek voor de dingen die we mooi vinden. Bij Subbacultcha! ligt de nadruk vooral op muziek, omdat daar onze eigen achtergrond ligt. Nu vonden we het tijd voor een volgende stap, en dit was het juiste moment. Deze tijd vraagt om een positief geluid vanuit de culturele sector, na jaren van bezuinigingen. Cultuur-aanbieders worden steeds afhankelijker van inkomsten uit kaartverkoop. In principe is daar niks mis mee, maar het gevaar bestaat dat er straks minder ruimte is voor jonge makers en artiesten die de grenzen opzoeken. Dat moeten we voorkomen, want cultuur heeft altijd publiek nodig, maar we moeten oppassen dat het vermaken van dat publiek het enige doel wordt. Cultuur moet ook de ruimte krijgen om te schuren, ontroeren en ontregelen, te inspireren en verrassen. We weten uit ervaring wat de kracht kan zijn van een lidmaatschap en hoe het kan worden ingezet om meer publiek op de been te brengen en tegelijkertijd inkomsten te generen voor kunst en cultuur. We Are Public-leden betalen straks samen voor het type aanbod dat ze mooi en belangrijk vinden.

Waarom moeten mensen lid worden van We Are Public?
Om op avontuur te gaan, nieuwe dingen te ontdekken en in het verlengde daarvan ook nog kunst en cultuur te ondersteunen met je lidmaatschap. De culturele agenda’s puilen uit en het is soms moeilijk kiezen. En als je op die ene specifieke dag dat je tijd hebt ook eens iets anders wil doen is de We Are Public-pas een uitkomst.

Waarom moeten culturele instellingen zich aansluiten bij We Are Public?
Omdat wij ze straks toegang bieden tot een toegewijde, loyale groep cultuurliefhebbers die er voor open staan om nieuwe dingen te ontdekken. Mensen die komen, ook als ze de artiest op het programma niet kennen. Een groep die op avontuur wil door het rijke culturele aanbod van de stad. Precies de mensen die je op de stoelen wilt hebben als net dat steengoede, maar onbekende internationale theatergezelschap bij jouw op het podium staat, of een jonge debuterende dichter of getalenteerde dansgroep.

Welke culturele activiteiten onderneem je het liefst?
Leon: Ik hou van lezen. Met name veel Amerikaanse literatuur. Verder bezoek ik veel concerten, en ik vind het ook te gek om naar tentoonstellingen te gaan, bijvoorbeeld in Foam, Huis Marseille of het Stedelijk Museum.
Bas: Concerten variërend van noise tot klassiek, films en tentoonstellingen. Ik hou ook erg van evenementen op bijzondere onverwachte locaties. Bijvoorbeeld een sessie op het dak van het Subbacultcha! kantoor of een lezing in de torenkamer van Felix Merites. Dat zijn kersen op de taart die we met We Are Public ook willen gaan bieden. Exclusieve toegang tot prachtige cultuur op bijzondere locaties. Niet alleen zie je iets moois maar het geeft meteen een heel andere blik op de stad.

Door welke film / boek / muziek / kunst / voorstelling ben je de afgelopen tijd het meest gegrepen?
Leon: De laatste plaat van Bonnie ‘Prince’ Billy vind ik weer hartverscheurend mooi. Hij is al een paar maanden oud, maar ik draai hem nog steeds regelmatig. In september speelt hij voor 70 man in De Roode Bioscoop in Amsterdam. Hoe bijzonder is dat? Ik heb helaas geen kaartje – maar gelukkig meer dan genoeg te doen in het najaar.
Bas: Ik heb een tijdje terug een geweldige opera-uitvoering van Saul gezien (met m’n moeder in het koor). Ik was echt diep geroerd en ik realiseerde me ineens dat ik dat soort dingen veel te weinig zie. Dit komt puur en alleen door het feit dat het buiten mijn radar valt en dat ik te weinig weet van opera. Als ik geleid wordt of iemand vertelt me wat ik moet zien dan ga ik. Een perfecte illustratie van een dilemma waar We Are Public een antwoord op kan zijn. Die pas is dus ook gewoon voor mij.

Wat doe je als je culturele honger is gestild?
Leon: Thuis op de bank series kijken. House of Cards, True Detective, Mad Men, Boardwalk Empire, Fargo, etc. Een behoorlijk verslavende bezigheid, zeker na een lange werkdag. Maar misschien ga ik straks ook net iets vaker de deur uit met mijn Public-pas.
Bas: Idem. Series! Net weer for old-times-sake aan Twin Peaks van David Lynch begonnen. Geweldig. Ik moet eerlijk zeggen dat er op dit moment tijdens de campagne weinig tijd is voor meer. Maar als ik tijd heb vind ik het heerlijk om gewoon de natuur in te gaan.

foto door: Elza Jo

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.