Blog overzicht
Programma

Oerenergie: vijf Terminators dansen explosief maar zonder trucjes

Gepost op 29 sep 2016 om 12:01 door Welmoed Terpstra

Ook al werkt danser en choreograaf Shailesh Bahoran (1983) al jaren in het theater, hij voelt zich nog steeds hiphop. Breaking, popping en een tikje locking zijn nog steeds de basis van zijn bewegingen. Voor zijn nieuwe voorstelling Ignite, dat hij maakt bij danscollectief ISH, koos hij vijf dansers met verschillende specialiteiten, zoals house, breaking en tricking.

Je bent begonnen als danser, maar danst nu niet zelf mee in de voorstelling. Is dat raar?
“Dit is de tweede keer dat ik niet zelf mee dans in een groot stuk. Ik heb nog nooit zo gezweet als bij de première van het eerste stuk waar ik niet in danste, Lalla Rookh. Als danser heb ik nooit echt last van zenuwen voor de première, maar nu moet ik het helemaal uit handen geven, haha.”
“Maar ik ben zelf nog superactief als performer dus als ik iets wil van de jongens in het repetitieproces, dan kan ik gewoon laten zien wat ik bedoel.”

Hoe heb je de vijf dansers voor Ignite gekozen?
“Mijn vorige voorstelling ging over hoe Hindoestanen in Suriname terecht zijn gekomen, en toen zocht ik naar Hindoestaanse dansers, en Aziatische dansers. Deze voorstelling gaat over oerenergie, en daarom wilde ik werken met dansers met Afrikaanse roots. Die jongens hebben zo’n oerenergie in zich, om het heel zwart-wit te stellen. Ook al zitten ze alleen maar op de bank, ze zien er nog steeds uit als Terminator.”

Welke ervaring hebben je dansers?
“Sommigen hebben al wel ervaring in het theater, twee nog niet, die hebben alleen maar battles en showcases gedaan. Er zit een housedanser bij, een breaker, een locker, één die meer tracking en freerunning kan en één danser die van alles en nog wat is.”

Hoe was het voor hen om te repeteren voor het theater?
“De eerste dagen liet ik hen improviseren. Toen kwamen er wel reacties: ‘ik ga echt niet over zijn zweterige lichaam heen rollen hoor, of hem optillen!’. De sfeer werd echt giechelig, alsof we op de basisschool waren. Maar na een paar dagen was dat er af. Dan krijgen ze wel zo’n focus: dit gaan we doen! Dit zijn natuurlijk allemaal dansers die verder willen kijken dan battles.”

Kun je jouw theatrale visie overbrengen?
“Soms zeggen ze: ‘dit is echt veel te simpel!’, en willen ze hun beste trucs laten zien. Maar dan zeg ik: deze beweging vertelt genoeg, je hoeft het niet zo over the top te doen.”



Je komt zelf uit de hiphopscene, hebt nooit een dansacademie gedaan. Hoe was jouw eerste keer in het theater?
“De eerste keer dat ik als danser werkte met dansers en makers met andere achtergronden, zoals moderne dans, was bij de groep Don’t Hit Mama. Ik merkte meteen: ik ben niet zo snel als de anderen die geschoold zijn. Zij pikken nieuwe pasjes zo snel op, het duurt bij mij veel langer voor ik iets onder de knie heb. Maar daarna kwam mijn battle-mentaliteit naar boven: ik ga ervoor zorgen dat ik dit kan. En dat lukte.”

Je wordt nog steeds hiphopdanser genoemd. Klopt dat nog, na al die jaren in het theater?
“Ik voel me nog hiphop, dus voor mij klopt het. Breaking en popping vormen nog steeds de bron waaruit ik put, ik heb nog steeds een hiphop-rugzakje.”

Inmiddels zit je in de Nieuwe Makers-regeling van het Fonds Podiumkunsten en maak je voorstellingen bij gerenommeerde platforms ISH en Korzo. Hoe ben je maker geworden?
“Ook als breaker en popper was ik altijd aan het kijken hoe het anders kon, wilde ik verder kijken. Een beweging onder de knie krijgen en hem dan aanpassen aan mijn eigen kunnen. Ik denk dat het daar al begon, ik wist toen al dat ik zelf wilde maken. Toen ik als danser in het theater werkte, bij onder meer Don’t Hit Mama en Alida Dors, keek ik steeds hoe de choreograaf het aanpakte en analyseerde ik wat wel en niet werkte. Daar heb ik veel van geleerd.”

Waar gaat Ignite over?
“Over over de kern, over het vuur van binnen. Over honger naar meer. Ik hoop dat mensen zien dat het gaat om vijf mannen en de energie die zich tussen hen afspeelt. Wie is de leider? Wie triggert de anderen? Wie of wat zet je ertoe aan om meer te willen? In de danstaal heb ik gekeken naar de kwaliteiten van deze dansers en daar de kern uitgehaald. Ik heb hun pure vorm van dans centraal gesteld.”

Foto’s door Studio Breed.

 

Donderdag 6 oktober kun je met je We Are Public-pas naar Ignite in De Krakeling. De Krakeling biedt altijd een extraatje: je mag gratis één kind meenemen (tot en met zeventien jaar).

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.