Blog overzicht
Achtergrond Column

Soms moet je dingen omkeren.

Gepost op 8 aug 2018 om 14:20 door Bas Morsch

De openbare ruimte wordt gedomineerd door advertenties, terwijl er amper ruimte is voor kunst. Tijd om dat te veranderen, betoogt Bas Morsch. Reclame eruit. Kunst erin. Al is het maar voor even.

Nieuwe visies
Als je iets omkeert doorbreek je de status quo en zet je de zaken op scherp. En dat is niet alleen leuk en spannend maar het brengt vooral ook dynamiek en vooruitgang.

Wetenschappers keren dingen om. Ondernemers, denkers, schrijvers…. en kunstenaars — of ‘makers’ zoals dat tegenwoordig heet. Makers kunnen dat over het algemeen heel goed, dingen omkeren. Nieuwe en autonome visies geven op een realiteit die we voor lief nemen. Essentieel voor een dynamische en progressieve maatschappij in mijn ogen.

Verstopt in musea
Onze visuele beleving wordt gedomineerd door reclame. Op billboards, in cafés, in de supermarkt, in je mailbox, op Facebook tussen de foto’s van je pasgeboren nichtje. Overal.

Op zich maak ik me me daar niet zo druk om; het is onze westerse wereld en ik doe zelf lekker me. Sterker nog, ik heb het nodig om mezelf en mijn gezin te onderhouden — Ik ben één van de oprichters van cultuurplatform We Are Public en ook wij maken reclame om onszelf te verkopen. En niet zo’n beetje ook.

Maar of je je er nou wel of niet druk om maakt, één ding staat vast: de beeldtaal van die advertentie-hysterie is over het algemeen niet echt inspirerend. Uiteraard zijn er fantastische campagnes, maar dat is een uitzondering, en bovenal hebben advertenties altijd een (verborgen) agenda; ze zijn er op gericht om ons te verleiden ons geld uit te geven aan producten en diensten. Ze zijn gemaakt om te inspireren tot consumeren en niet om te inspireren. Niet erg, wel heel beeldbepalend.

Waar ik me wél druk over maak is dat de beelden die er in mijn ogen wél toe doen verstopt zijn in musea, galeries en kunstacademies. De beelden waar ik wél voor blijf staan en die mij wél uitdagen en verwonderen, die moet ik zoeken. Beeldende kunst is gevangen in zijn eigen verheven context en omgeving en ik moet naar binnen om te ervaren. Dat doe ik natuurlijk graag maar ik doe het niet vaak genoeg. Herkenbaar? Onze tijd wordt meer en meer bepaald door willekeurige on- en offline informatie. Daarnaast zijn er de dingen die je sowieso al doet, en dan gaat het licht uit. Als ik niet uitkijk wordt kunst steeds minder een intrinsiek deel van mijn leven. En dat is zonde… en gevaarlijk, want zoals ik eerder zei, kunst is essentieel voor een dynamische en progressieve maatschappij. Dus ook voor mij.

Daarom lanceren wij met We Are Public op 3 Augustus FREE ART NOW. Een project waarbij we het werk van 6 kunstenaars bevrijden uit hun museale omgeving en tonen op 2500 posters en 12 reclamezuilen door heel Amsterdam. Dit doen we samen met Centercom, de grootste posterverspreider van Amsterdam.

Deze column verscheen op 1 augustus 2018 in het Parool. Bekijk FREE ART NOW tot en met 23 augustus. Meer info op FREE ART NOW.

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.