Blog overzicht
Programma

Vijanden van binnen: angst krijgt een stem in 99 FEARS

Gepost op 10 apr 2018 om 17:39 door Céline Talens

Er zijn ook vijanden die van binnen komen. Ik heb ze nog niet gezien, maar er bestaan verhalen over en die geloof ik.
Franz Kafka, Het hol.

Op 18 april gaat de voorstelling 99 FEARS van Anne Fé de Boer in première. Het is haar eerste eigen soloproject en koos daarvoor meteen een intens onderwerp: angst. Ik tref Anne Fé in een repetitielokaal van LikeMinds om te vragen wie ze is, wat haar beweegt en waar haar fascinatie voor dit onderwerp vandaan komt. 99 FEARS is op uitnodiging van We Are Public in s105 in De School te zien en op 20 april kunnen We Are public-leden er met hun pas naartoe!

 

Vertel, wie ben jij?
Ik ben afgestudeerd als actrice op de toneelopleiding, waar ik veel werd gestimuleerd om zelf onderzoek te doen. Dat zelf doen, zelf maken en over een onderwerp leren vind ik heel interessant, dus ik ben ook steeds meer in dat soort maakprocessen terecht gekomen bij heel uiteenlopende projecten. Van fysiek theater bij Hotel Courage, tot voorstellingen met de Warme Winkel en jeugdtheater op Rotterdamse Basisscholen.

En nu ben je bezig met een soloproject…
Over angst! Het is eigenlijk ontstaan doordat ik een aantal jaren geleden ademhalingsproblemen had vanwege mijn astma. Toen dacht ik soms echt dat ik dood ging, terwijl ik tegelijkertijd ook wel wist dat irreële angst was. Maar ik dácht het wel, dus ik begon me af te vragen hoe het komt dat angst zich altijd een weg door alles heen weet te banen en je zulke heldere beelden kan ingeven zonder dat die beelden realistisch hoeven te zijn.

Andere inspiratiebronnen zijn het boek 99 Fears van de Bulgaar Nedko Solakov en Het hol van Franz Kafka, waar de bovenstaande tekst ook uit komt. Solakov heeft 99 reële en irreële angsten getekend. Het is een waanzinnig mooi boek, de poster van mijn voorstelling is ook op zijn werk geïnspireerd.

Hoe komt de angst in jouw voorstelling tot uitwerking? 
De solo wordt verteld vanuit het perspectief van een vrouw op een leven. Dat leven beschouw ik als partituur waarop allerlei eclectische scenes over angst staan, als een soort hartslag. Het heeft een muzikale basis.

The Silent Twins | Anne Fé de Boer en Lotte Rischen

Heb je geput uit je eigen angsten? Of heb gezocht naar een universele angst?
Tijdens mijn onderzoek ben ik in gesprek gegaan met mensen uit de kunsten en de literatuur, maar ook met neurologen. Angst heeft veel vormen en de voorstelling biedt dan ook een eclectisch perspectief.

Wat mij in dit proces het meest raakte, was een hele universele angst: de angst om alleen achter te blijven. Wij mensen doen altijd ons best om bevestiging te krijgen: ‘Heb ik het nu goed gedaan? Of is het zo beter?’ Wanneer je die bevestiging niet krijgt, ga je twijfelen aan wie je bent. En dat is denk ik allemaal terug te relateren aan de angst om alleen te zijn.

Ondanks het universele karakter van de emotie ‘angst’, praten we er maar weinig over. Ik durf vaak ook niet te zeggen wanneer ik angstig ben, dan doe ik gewoon alsof er niets aan de hand is…
Het is heel interessant dat er zo’n groot taboe op angst ligt. Het is zo universeel, maar we kunnen er zo weinig mee! Omdat we denken dat we gezichtsverlies lijden als we toegeven dat we bang zijn.

Hoe komt het dat jij dit onderwerp in het theater wil brengen?
Ik wil geen moraalridder zijn of taboes doorbreken. Maar ik zou het tof vinden wanneer angst iets gemeenschappelijks kan worden, waar we niet bang voor hoeven zijn. Ik hoop, door in de angst te kruipen, mensen te kunnen bewegen tot het omarmen ervan.

Waarom speel je in s105?
We Are Public bood mij de kans om daar te spelen. Ik zocht naar een locatie die onbekend en ook ietwat onprettig qua sfeer zou kunnen zijn. Omdat De School qua programmering voornamelijk in het teken staat van muziek, en die muzikaliteit voor mij ook van belang is, leek me dat al helemaal een geschikte plek voor 99 FEARS.

Is het een enge voorstelling?
Dat moet je denk ik gewoon maar ondervinden!

De voorstelling is op 20 april met We Are Public te bezoeken.

 

CREDITS
Concept en spel: Anne Fé de Boer
Tekst: Franz Kafka, Anne Fé de Boer & Wieke ten Cate
Begeleiding en eindregie: Wieke ten Cate
Muzikaal advies: Arend Bruijn
Fotografie: Lize Kraan