Nieuws

Wat je moet weten over Jessie L’Herminez

Gepost op 30 jul 2020 om 18:05 door We Are Public

De met prijzen overladen theatermaker Jessie L’Herminez trekt zich niets aan van de norm. In het werk van de Eindhovense kan het niet expressionistisch of grotesk genoeg. Continu is zij op zoek naar nieuwe combinaties van vorm en inhoud. Denk aan slapstick in combinatie met de tekst van een Griekse tragedie of clowns met William Shakespeare. Haar zoektocht naar fysieke speelstijlen is nog lang niet klaar! Wij vroegen Jessie: wat houdt je deze dagen bezig?

Zin en onzin

Jessie werkt vaak vanuit grootse filosofische vraagstukken, die ze haalt uit of verbindt met repertoire tekst of wetenschappelijke  bronnen. Voor de inhoud van haar stukken gebruikt ze veel verschillende vormen; van montage, tot repertoire, van klankstukken en hoorspelen tot woordeloze mime en van sober tot bombastisch. Wat Jessie uniek maakt is haar spelregie, waarbij het altijd bruist van het spelplezier van de spelers. De rode draad in Jessie’s werk is de aandacht die naar het ritueel uitgaat, de inhoudelijke metamodernistische inslag en de fysieke speelstijl. Dit kwam samen in haar ritualistische afstudeervoorstelling Een Carnaval, waarin zin en onzin samen werden gevierd.

Een carnaval, 2019.

Toen

De speelstijl van Jessie is eigenlijk alleen maar expressiever en radicaler geworden. Tijdens haar regieopleiding kwam ze erachter dat ze graag samen werkt met acteurs die hun tekstuele ambacht sterk kunnen combineren met fysieke vaardigheid. In 2019 richtte ze – met behulp van haar mentor Frans Strijards – een lesgroep op waar ze acteurs en zichzelf leert de lichaamstaal te combineren met gesproken taal. Ze zette mime-acteurs op het podium naast acteurs die meer ervaren waren met stem en taal. Dit vormde een grensverleggend kruisbestuivend onderzoek dat nog steeds in the making is.

De fysieke speelstijl waarmee ze graag werkt, is ze de afgelopen jaren steeds verder gaan ontwikkelen. Bij Schuuratelier onderzocht de toen kersvers afgestudeerde Jessie in ‘Mag ik mijn hart aan uw voeten leggen?’ hoe je een fysieke theatertaal creëert die een extra laag aanbrengt aan de tekst. Hoe kleurt een fysieke vorm de inhoud?  Het aanstormend talent dook begin dit jaar het Fraslab in om het klassieke Theater uit Japan onder de loepen te nemen. Dat resulteerde in het expressionistische NO KABUKI; vanwege de coronacrisis stond ze met deze voorstelling slechts één keer op de planken.

NO KABUKI, 2020.

Nu

Niet getreurd; Jessie zit allesbehalve stil! Op dit moment werkt ze met haar lesgroep aan een onderzoek naar Clowns in combinatie met teksten van William Shakespeare. Ze zit volop met haar neus in de boeken en verdiept zich theoretisch in Clownerie/Het clowneske spel en leest Johan Huizinga’s Homo Ludens. Een boek dat gaat over het mensbeeld waarin de mens eerst en vooral een spelend wezen is. Door het wegvallen van theater is ze zich ook gaan verdiepen in andere vormen van media. Zo cureert en presenteert ze een radioprogramma bij Rararadio én regisseert ze een videoclip voor upcoming artiest M. Lucky.

En verder?

Lucky us, want vanaf seizoen 2021 gaat Jessie gedurende vier jaar (!) aan de slag bij Toneelschuurproducties en de Toneelmakerij. Wij kunnen niet wachten om haar producties zo snel mogelijk in de grote zaal te mogen aanschouwen. Daarom selecteerden wij Jessie voor het In Art We Trust Fund! Ontdek nog meer over Jessie’s werk op inartwetrust.nl.

Om makers als Jessie te kunnen blijven steunen, zoeken we 1000 In Art We Trust Founders die samen met ons willen bouwen aan de toekomst van kunst. Wil je helpen? Lees meer over het fonds en sluit je vandaag nog aan.

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.