Blog overzicht
Column Nieuws

Wat is de waarde van kunst?

Gepost op 28 nov 2018 om 16:29 door Leon Caren

Ik heb nog steeds een Bitcoin Tracker op m’n telefoon. Zo’n app waarop ik kan zien wat de Bitcoin waard is. Ik had ze bijna gekocht, Bitcoins. Iedereen kocht ze en de waarde verdubbelde vrijwel iedere dag…. Maar ik kocht ze niet. Want het was iedere dag duurder dan gisteren. Dus gevoelsmatig zou ik dan bij aankoop al geld verloren hebben. Maar spijt had ik wel. Want alles wat ik bezat had zo maar vier keer zo veel waard kunnen zijn. Nou ja alles… Behalve mijn kinderen dan; hun waarde is niet uit te drukken in geld. Of mijn vrienden. Of bijvoorbeeld de laatste plaat van Mount Eerie – A Crow Looked at Medie zo mooi is dat de tranen in mijn ogen sprongen de eerste keer dat ik hem luisterde, om maar eens wat te noemen.

De neergang van de Bitcoin is inmiddels bekend. De goudkoorts is gaan liggen. Wat rest is (wederom) het besef dat waarde vluchtig is, en ongrijpbaar. Althans… in de financiële wereld.

Hoe zit dat eigenlijk met de waarde van kunst? Wat is de prijs van ontroering? Of de waarde van een grensverleggende ervaring in het theater? Een hartverscheurend boek? Hoeveel is iets waard? In mijn ogen gaat het voor een groot deel om prioriteit. Waar geef je je geld aan uit en met welke motivatie? Zo zie ik regelmatig 12 euro afgetikt worden voor een gin-tonic. Wat denk jij, zouden ze datzelfde bedrag net zo snel uitgeven aan een kaartje voor het theater?

En dan rijst dus de vraag: wat is een We Are Public-lidmaatschap eigenlijk waard? En wat ben jij bereid ervoor te betalen? Op 1 januari worden we namelijk iets duurder. Het lage BTW-tarief gaat omhoog en dat betekent dat ook We Are Public duurder gaat worden. De BTW-verhoging was de aanleiding, maar na 4 jaar tijd hebben we de gelegenheid aangegrepen om de waarde van We Are Public opnieuw te bepalen. Dat moet soms. Maar niet iedere minuut, zoals bij Bitcoin.

Dus wordt vanaf 1 januari 2019 de prijs van een maand We Are Public 17 euro. Dat is 2 euro meer dan nu. Dat moet toch kunnen zou je zeggen? Zeker als je bedenkt dat wat je ervoor terugkrijgt vele malen meer waard is. Niet alleen in de hoeveelheid prachtige voorstellingen, concerten, films en exposities die je gratis kan bezoeken, maar veel meer nog in de vorm van de grensverleggende ervaringen die je beleeft. Die Mount Eerie plaat zeg maar.

Maar bovenal zorgt de tariefsverhoging ervoor dat we onze missie nog beter in praktijk kunnen brengen. We gaan makers en instellingen structureel meer betalen voor jouw bezoek. En we gaan investeren in de ontwikkeling van We Are Public: doorlopende verbetering van de website en de service en meer eigen projecten en events in samenwerking met makers. Om te zorgen dat we straks nog meer impact kunnen hebben als het gaat om het ondersteunen van makers en het mobiliseren van nieuw publiek. Je investeert straks dus 2 euro extra per maand in kunst en cultuur. En daarmee draag je bij aan een groeiende organisatie die steeds meer impact krijgt in steeds meer steden in Nederland. Een organisatie die zich hard maakt voor de kunsten.

Vier jaar geleden startten we in Amsterdam met een kleine organisatie van een paar gedreven jonge honden met de missie om cultuur een duurzame vernieuwende impuls te geven door meer publiek te genereren voor kunst en cultuur. Inmiddels hebben we meer dan 100.000 nieuwe cultuurbezoeken gegenereerd en meer dan een miljoen euro uitgekeerd aan makers en instellingen. Op dit moment is je lidmaatschap geldig in 10 steden in Nederland en vanaf januari 2019 kun je ook in Utrecht terecht met je We Are Public-pas. Een nieuwe mijlpaal!

We Are Public geeft je onbeperkt toegang tot meer dan 300 waanzinnige ontroerende, ontregelende, schurende culturele programma’s per maand, verspreid door heel Nederland. En de programma’s bezoeken betekent cultuur ondersteunen. Hoe mooi is dat?! Dat vinden wij in ieder geval wel 17 euro waard. Hopelijk vind jij dat ook en blijf je bij ons. En ga je ook in 2019 weer mee op cultureel avontuur.

Steun de kunsten!
Of drink nog een gin-tonic. De keuze is aan jou.

Liefs van ons

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.