Nieuws

We Are Public steunt makers tijdens de lockdown met Culture Care

Gepost op 17 jan 2022 om 09:00 door We Are Public

Tot 26 januari waren programma’s gecanceld en zaten makers thuis. Voor zzp-ers in de culturele sector was dit – op zijn zachtst gezegd – geen fijne situatie. Daarom gaf We Are Public met Culture Care financiële steun aan makers die op ons programma zouden staan, maar nu noodgedwongen thuiszaten. Vijf weken lang, vijf makers per week. Hieronder lees je wie dat zijn en wat ze doen.

En goed nieuws: de komende tijd zie je de Culture Care-makers gewoon op ons programma. Bekijk het hier!

We Are Public Releases

Naast dat je vernieuwende makers op ons programma ziet, delen we hun werk in onze online Releases. Elke twee weken krijg je een exclusieve sneak peek van een theaterstuk, een film, een gloednieuwe track of een (deel van) een boek in je mailbox. Wil jij de Releases gratis ontvangen, nieuwe kunst ontdekken en zo makers steunen met je views? Schrijf je dan nu in!

Culture Care steunde…

Photo: Fenna Jensma

Keenan Mundane

Keenan Mundane is het gloednieuwe hiphop project van Wesley Fransen. Eerder maakte hij al instrumentale hiphop onder de naam we.aselly. Toen hij besloot er ook vocals aan toe te voegen ontstond de rapper Keenan Mundane in de eerste lockdown in 2020. Vanuit een bepaalde noodzaak en de liefde voor hiphop, bracht hij in 2021 zijn eerste mixtape uit: Treasures of the Mundane; volledig zelf geschreven, geproduceerd en gemixt. Je kunt Wesley ook kennen van de bubble-grungeband TAPE TOY; begin 2022 verscheen hun debuutalbum Honey, WTF.

Keenan Mundane stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma bij Splendor.

Katarina Juričić

Tentoonstellingen van Katarina Juričić zijn een fysieke beleving van ruimte, licht en kleur. In een wereld waarin we we zien, denken en leven in beeld, zijn de beelden die we tegenkomen steeds vaker digitaal: hoe komt het dat we deze accepteren als ‘echt’? Katarina neemt deze paradox als uitgangspunt voor haar werk, met als vraag: hoe kan fotografie het mysterieuze concept van de menselijke geest visualiseren?

Katarina Juričić stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma vanaf 14 januari in Nest, als onderdeel van How to Rest the Brave.

Photo: Dave Pelham

Yang Yang Cai

Yang Yang Cai is één van de grootste pianotalenten van haar generatie. Ze studeerde meer dan tien jaar bij vooraanstaand pianopedagoog Jan Wijn en aan het conservatorium in Amsterdam. Yang Yang haalt inspiratie uit vrijwel alle kunstvormen en de natuur; naast haar drukke concertagenda schildert, schrijft, componeert én dirigeert ze. Yang Yang brengt al deze inspiratiebronnen samen in een muzikale belevenis die alle zintuigen prikkelt. Haar grootste doel: laten zien dat dat muziek een universele taal is die iedereen verstaat. En lucky us: als onze curator klassieke muziek selecteert Yang Yang de beste concerten voor in het We Are Public-programma.

Op 22 januari zou Yang Yang Cai spelen in het Muziekgebouw aan ’t IJ als onderdeel van het programma Moonstruck.

LAVA | Burning Bridges

In de rauwe dansvoorstellingen van LAVA | Burning Bridges staan fysiek en mentaal sterke vrouwen centraal, zo ook in hun nieuwste voorstelling Furia (spaans voor ‘woede’).

Je kent het collectief misschien nog onder de naam Jens van Daele | Burning Bridges. In 2021 maakte artistiek leider Patricia van Deutekom een doorstart als LAVA | Burning Bridges, samen met het collectief dat zij 17 jaar lang samen met Jens van Daele heeft verzameld. Met Furia brengt Patricia een eerbetoon aan Jens, haar grote liefde en inspirator, die in 2020 plotseling kwam te overlijden.

LAVA | Burning Bridges stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma met Furia op 25 januari in Theater Bellevue.

Thomas, Sacha en Jos

Thomas, Sacha en Jos (Thomas van Ouwerkerk, Sacha Muller en Jos Nargy) maken jeugdige voorstellingen voor volwassenen. Beeldend en talig met een transparante speelstijl en kinderlijke energie. De voorstelling Mijn Vader gaat dan ook over een dromerige jongen; een absurd, grappig en een ontroerend verhaal over het missen van een dierbare. Met tekst van Toon Tellegen en Steef de Jong als regisseur is deze voorstelling dan ook niet voor volwassen óf voor kinderen, maar voor iedereen die gelooft in troostrijke fantasie.

Thomas, Sacha en Jos stonden oorspronkelijk op het We Are Public-programma met Mijn Vader op 25 januari in Theater ins Blau.

Foto: Ruud Janssen

Annica Muller

Theatermaker Annica Muller laat de grenzen tussen fictie en realiteit vervagen. In haar solo performances neemt ze je mee in haar theatrale twilight zone tussen performance, mime en teksttoneel. In de voorstelling Burning Butterfly XL vertelt Annica verhalen uit het nachtleven in stripclub La Luna, gebaseerd op haar eigen ervaringen en die van oud-collega’s uit de striptease branche. Wat is echt en wat is fictie?

Annica Muller stond oorspronkelijk op 14 januari op het We Are Public-programma met Burning Butterfly XL in Theater Kikker.

Children of the Light

Kunstenaarsduo Children of the Light (Christopher Gabriel en Arnout Hulskamp) werd bekend in de club scene met hun bewegende, hypnotiserende lichtinstallaties. Afgelopen jaar maakten ze speciaal voor de Oude Kerk in Amsterdam het 25 meter lange bewegende lichtkunstwerk Between Light. Ook zag je hun installaties op plekken als het Stedelijk Museum en TodaysArt en in multidisciplinaire performances, onder andere met Philip Glass en Nicolas Jaar.

Children of the Light stond oorspronkelijk vanaf 21 januari op het We Are Public-programma in Mu Hybrid Art House.

Robin Nimanong

Het werk van dansmaker Robin Nimanong (hij/zij/hen) is de ultieme mix van dans, beweging en media. Robin’s voorstellingen zijn vaak gemaakt voor en door de queergemeenschap, met thema’s als identiteit, selfcare en activisme. Robin studeerde af aan de Moderne Theaterdans-opleiding in Amsterdam. Hij danste hierna bij het Israëlische dansgezelschap Batsheva en Nicole Beutler en maakte eigen voorstellingen en dansfilms, waaronder Aphrodisiac II (winnaar van THE NEXT BEST FRINGE AWARD 2020).

Robin Nimanong stond oorspronkelijk op 8 januari op het We Are Public-programma in de Wasruimte als onderdeel van Freakydancing.

Foto: Bas de Brouwer

Vera Morina

Vera Morina schrijft scenario’s, toneelteksten en poëzie, met thema’s als afkomst, identiteit, seksualiteit en familie. Haar theaterdebuut is de Frascati-voorstelling Volim te (Ik hou van jou); een mix van sciencefiction en psychologisch drama over de oorlog in voormalig Joegoslavië. Vóór Volim te schreef ze onder andere teksten voor Theater Belevue, de Toneelmakerij en het scenario voor de Oostpool-podcast The Harvest (2021).

Vera Morina stond oorspronkelijk in januari/februari op het We Are Public-programma met Volim te in Theater Bellevue.

Flip Zonne Zuijderland

Flip Zonne Zuijderland ken je misschien als acteur uit de succesvolle Nederlandse serie Anne+. Als regisseur maakte Flip voor de Anne+ Stichting  Selfmade Man. Een webserie over het leven van een jonge trans man, waarin Flip de ruimte kreeg om zijn eigen verhaal te vertellen. Ook zag je hem als speler bij toneelgroep DOX en in het theater met de voorstelling Met Zonder Ballen.

Flip Zonne Zuijderland stond oorspronkelijk op 13 december op het We Are Public-programma met Studio/Queer & Storytelling om te vertellen over Selfmade Man in Studio/K.

Benjamin Fro

De veelzijdige ‘singer-songrapper’ Benjamin Fro maakt filosofische hiphop en spoken word. Met twee albums en 400k streams op Spotify is Benjamin hard onderweg om de hiphopwereld te veroveren, in binnen- en buitenland. Nog voor hij doorbrak in Nederland haalde Benjamin de hitlijsten in Polen. In zijn muziek combineert hij kritische teksten met soulvolle beats.

Benjamin Fro stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma, op 9 januari in Midwest als onderdeel van het Filosofisch Matinee.

BOG.

Theatercollectief BOG. maakt abstracte fenomenen tastbaar. Het collectief ging al eerder op zoek naar ‘het licht’ in de voorstelling FIK, ontleedde onze taal (ons belangrijkste instrument) in TAL en werkte samen met Nineties Productions aan Under Pressure, de ambitieuze voorstelling over de continue drang tot persoonlijke groei. In de nieuwste voorstelling BEN buigt het collectief zich over het begrip ‘identiteit’. Wie ben je voor jezelf en in de ogen van anderen? En ben je ooit alleen jezelf?

BOG. stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma, op 12 januari in Chassé.

Dunja Jocic

De Servische danser en choreograaf Dunja Jocic verovert de Nederlandse danswereld. Ze danste onder andere bij Club Guy & Roni en Connie Jansen Danst en won meerdere awards, waaronder de BNG Bank Dance Award voor Excellent Talent (2016) en de Nederlandse Dans Dagen Maastricht 2018.

Dunja’s nieuwste performance De Panter is een multidisciplinaire voorstelling waarbij de realiteit en digitale wereld samensmelten. Met deze voorstelling won ze de VSCD Gouden Zwaan voor meest indrukwekkende dansproductie 2020-2021.

Dunja Jocic stond oorspronkelijk op 12 januari in het We Are Public programma met De Panter in De Nieuwe Vorst

Seppe Salomé

Het werk van regisseur Seppe Salomé zit vol muzikaliteit, popcultuur, drag, queerness en een willekeurige fascinatie voor Griekse mythologie. Dit alles combineert de theatermaker tot gloednieuwe vertelvormen en universums.

Seppe studeert in 2022 af aan de Toneelacademie Maastricht met de voorstelling Een Soort Hades. In deze nieuwe versie van het stuk (geschreven door Lars Noren in 1995) brengen 7 jonge acteurs het belang van mentale gezondheid van jongeren aan het licht.

Seppe Salomé stond oorspronkelijk op 7 en 8 januari op het We Are Public-programma met Een Nieuwe Hades in Zaal 3.

Raw Fish

Raw Fish is de muzikale baby van Deense jazzmuzikant Teis Semey (gitaar) en de Italiaanse Giovanni Iacovella (drums, electronics). Het duo maakt electro-akoestische avant-garde indiepop. Met harmonieuze akkoorden en bombastische drums nemen Teis en Giovanni je mee op een epische reis door een wereld van hedendaagse muziek in alle vormen en maten.

Raw Fish stond oorspronkelijk in het We Are Public programma, op 16 januari in De Ruimte.

Boogaerdt/Van der Schoot

Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot maken expressieve, fysieke, gewaagde en visuele installaties op het snijvlak van theater en beeldende kunst. In Fremdkörper wordt het publiek een wezenlijk onderdeel van het werk via de uitnodiging; betreed de slaapzaal, stap uit de realiteit en maak een rituele reis naar binnen, naar een gedroomde werkelijkheid.

Boogardt/van der Schoot stond oorspronkelijk t/m 6 januari op het We Are Public-programma met Fremdkörper Special in MU Hybrid Art House.

Nina de la Parra

Voorstellingen van Nina de la Parra zijn scherp, zonder enig zelfmedelijden en worden gevoed door woede plus een grote dosis humor. Nina stond op het programma met Gods Wegen: een virtuoze autobiografische voorstelling over haar christelijke klasje in Paramaribo, het koloniale verleden van haar joods-Sefardische voorvaderen, haar ervaringen in Surinaamse one-hour hotels, haar pratende vagina en haar zoektocht naar verlichting bij een winti-priester.

Nina de la Parra  stond oorspronkelijk met Gods Wegen op het We Are Public-programma, op 24 december in Carré.

Julian Edwardes

Julian Edwardes is van vele muzikale markten thuis. Zijn composities zijn een mix van jazz, electronica, hiphop, minimal music en post-rock. Hij studeerde aan het Sandberg Instituut en AKV|St. Joost in Breda en laat zich onder meer inspireren door Flying Lotus, Autechre, Tortoise, Four Tet en Radiohead. Live verkent hij met zijn modulaire synthesizer en met behulp van algoritmen nieuwe muzikale concepten.

Julian Edwardes stond oorspronkelijk op 30 december op het We Are Public-programma bij Podium Ongehoorde Muziek.

Katharine Dain

De Nederlands-Amerikaanse sopraan Katharine Dain studeerde aan Harvard University, de Guildhall School of Music and Drama in Londen en Mannes College of Music in New York. In 2018 kreeg ze veel lof voor haar roldebuut als Konstanze in Mozarts Die Entführung aus dem Serail aan de operahuizen van Clermont-Ferrand, Avignon, Rouen, Massy en Reims.

Katharine Dain stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma in de Paleiskerk in Den Haag op 31 december.

Foto: Hans Boddeke

Zoutmus

Zoutmus is altijd absurd, komisch en muzikaal. Meer dan 10 jaar geleden begon Zoutmus in een container bij Over het IJ Festival. Al snel volgde twee eigen voorstellingen De Ongelukkige Dag en Half Krab/Half Winegum. De laatste show Jungleprinter is wederom absurdistisch, snel, muzikaal, energiek en een workout voor je lachspieren.

Zoutmus stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma met Jungleprinter op 30 en 31 december in Carré.

Foto: Mark Bolk

Wensley Piqué

Voorstellingen van Wensley Piqué zijn rauw, humoristisch en energiek. Je hebt hem kunnen zien spelen op festivals als Oerol, de Parade en Theaterfestival Boulevard. Wensley werkt als performer, theatermaker en als poppenspeler. Dit alles komt samen in zijn meest recente voorstelling GRANM’MA: een hartverwarmende poppenvoorstelling en een ode aan zijn oma in de laatste fase van haar leven.

Wensley Piqué stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma met GRAN’MA op 23 december in Theater de Meervaart.

Duda Paiva Company

Duda Paiva Company is een mix van urban dance en poppentheater. Met hun magische, vervreemdende voorstellingen reist het gezelschap de hele wereld over- van Melbourne tot Wuzhen en van New York tot Tokyo. Het lichaam is een terugkerend thema in de voorstellingen van Duda Paiva; voor hun meest recente voorstelling Sonatinas 4 Feet liet het gezelschap zich  inspireren door het werk van fotograaf Alair Gomes, die op zoek ging naar het perfecte mannenlichaam.

Duda Paiva Company stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma, met Sonitas 4 Feet op 21 december in de Nieuwe Vorst.

Marleen Hendrickx

Marleen Hendrickx vertelt verhalen in allerlei vormen: als theatermaker, performer, danser en als activist. In 2020 studeerde ze af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten met haar groepsvoorstelling X Y WE. In deze voorstelling vertellen zes mensen van 18 tot 80 jaar en uit alle hoeken van het land voor het eerst hun verhaal als intersekse persoon. Met X Y WE en haar solovoorstelling X Y I toert Marleen niet alleen langs theaters, maar ook scholen en ziekenhuizen.

Marleen Hendrickx stond oorspronkelijk met X Y WE op 19 december op het We Are Public-programma in CC de Amstel.

Foto: Rob Hogeslag

Panama Pictures

Fysiek danstheater met live muziek op het snijvlak van dans en circus; bij voorstellingen van Panama Pictures zit je op het puntje van je stoel en worden al je zintuigen meegenomen. Panama Pictures werkt met een wisselende groep performers onder leiding van choreograaf Pia Meuthen, die literaire en filosofische verhalen omtovert tot fysieke performances over universele onderwerpen.

Panama Pictures stond oorspronkelijk op het We Are Public-programma met Each Time We Fall, A City Rises op 21 december in Chassé.

 

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren. Door cookies te accepteren help je ons om We Are Public verder te verbeteren. Meer informatie over ons cookie- en privacy beleid vind je hier.